Lunsj

Lunsj… den pleide jeg nok ikke tenke så mye over, ikke før nå. Lunsjen i vårt land handler ofte om en matpakke med et par skiver med ost og skinke i farten, eller en yoghurt med müsli og bær.

I «Spis deg fri», opplegget som jeg følger, er lunsjen det største måltidet av de tre måltidene vi spiser på en dag. Den skal inneholde alle næringsstoffene vi trenger. Karbohydrat fra frukt og bær, Fiber fra grønnsaker og frukt, fett fra nøtter og olje, og protein fra egg og kjøtt. Den siste uken har lunsjen min bestått av suppe, med egg eller kjøtt. Ved siden av har jeg ofte oppskåret frukt med bær og et lite eggeglass med peanøtter ved siden av. Jeg blir jammen glad av alle de fargene som ligger på tallerkenen foran meg! Og gjett om jeg er god og mett etterpå.

Jeg har alltid lært at det skal gå ca 3 timer mellom hvert måltid, til sammen 4 måltid, og at en gjerne kan spise litt frukt som mellommåltid. Det jeg nå lærer gjennom «Spis deg fri» er at 3 måltider er nok. I mellom hvert måltid bør det gå minst 4 timer. Dette for at magen kan fordøye det spiste måltidet før vi fyller på med mer. Det kjennes veldig bra for min kropp og jeg gleder meg til å prøve dette ut de neste ukene som kommer. Det kjennes bra for kroppen og få litt pause mellom hvert måltid. Så, selv om det fortsatt er veldig uvant å ikke kunne «kose» meg med noe til kaffien ute i sola, eller til gullrekka på fredagen, så føles det bra! Det er bra for meg at livet ikke lenger er en stor buffèt, men at kroppen heller får det den trenger når den trenger det.

Under legger jeg ut oppskriften til de to suppene det har gått mest av siste uke. Oppi tomatsuppen i dag hadde jeg rester fra kyllingkjøttdeigen vi hadde til tacoen i går, det var skikkelig digg!

Det som er utrolig greit med supper er at en kan lage en stor gryte og fryse ned porsjonsvis til uken som kommer. Da er det bare å ta opp og varme opp, evt ta med i termos som turmat.

Nå kom endelig solen frem, så nå skal jeg ut og nyte solen og et stort glass Farris. God helg 🙂

Legg igjen en kommentar